AKTUALNOŚCI

        •  KIERMASZ PODRĘCZNIKÓW
          • KIERMASZ PODRĘCZNIKÓW

          • W dniach 9 - 16 września 2025 r. odbył się kiermasz używanych podręczników. Przez cały tydzień społeczność szkolna miała okazję zarówno sprzedać, jak i zakupić podręczniki i materiały edukacyjne w korzystnej cenie. Dziękujemy kupującym, jak i sprzedającym uczniom za liczne przybycie. Już dziś zapraszamy na kolejną edycję wydarzenia w przyszłym roku.

        • NARODOWE CZYTANIE 2025
          • NARODOWE CZYTANIE 2025

          • W dniach 8 - 12 września 2025 r. nasza szkoła dołączyła do ogólnopolskiej akcji Narodowego Czytania, która w tym roku odbyła się 6 września ipoświęcona była poezji Jana Kochanowskiego - wybitnego poety renesansu, autora fraszek, pieśni i trenów.W wydarzeniu uczestniczyły klasy 2P, 4I, 5DE oraz 5P.

            Spotkanie rozpoczęło się od uroczystego odczytania listu Pary Prezydenckiej, skierowanego do uczestników akcji. Uczniowie mieli okazję odkryć dwa oblicza twórczości Kochanowskiego - z jednej strony pełne zadumy irefleksji, zdrugiej - lekkie i dowcipne.

            Dodatkowo młodzież mogła sprawdzić swoją wiedzę w quizie literackim, a całość wzbogacił film edukacyjny, który przypomniał życiorys poety z Czarnolasu oraz pozwolił lepiej zrozumieć kontekst epoki.

            Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział izaangażowanie. Już teraz zapraszamy na kolejną edycję Narodowego Czytania - do zobaczenia za rok!

        • Iskry Niepodległej
          • Iskry Niepodległej

          • W dniu 12 września klasy 3P i 3E uczestniczyły w wystawie "Iskry Niepodległej" zorganizowanej przez ZNP oddział Tychy. Wystawa była poświęcona tysiącletniej historii PAŃSTWA POLSKIEGO. Opiekunami grup byli Dorota Gerc i Jarosław Gembka.

          • WYPRAWKA SZKOLNA 2025/2026

          • Dofinansowanie zakupu podręczników dla uczniów niepełnosprawnych

            Do kogo kierowana jest pomoc?

            Podobnie jak w latach ubiegłych uczniowie niepełnosprawni mogą skorzystać z pomocy w formie dofinansowania zakupu podręczników do kształcenia ogólnego i do kształcenia w zawodach, materiałów edukacyjnych do kształcenia ogólnego i do kształcenia zawodowego oraz materiałów ćwiczeniowych.

            Na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy uczniom niepełnosprawnym w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych w latach 2023-2025 w roku szkolnym 2025/2026 z pomocy mogą skorzystać uczniowie:

                    słabowidzący,

                    niesłyszący,

                    słabosłyszący,

                    z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,

                    z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,

                    z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,

                    z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,

               z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy są to niepełnosprawności spośród niepełnosprawności wymienionych wyżej

            - posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043), albo orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 312 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949 i 2203, z 2018 r. poz. 2245 oraz z 2019 r. poz. 1287 oraz z 2022 r. poz. 1116) - uczęszczający w roku szkolnym 2025/2026 do:

                    liceum ogólnokształcącego

                    technikum

                    branżowej szkoły I stopnia

                    branżowej szkoły II stopnia

                    szkoły przysposabiającej do pracy.

            Przyznanie pomocy w formie dofinansowania zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych następuje na wniosek rodziców ucznia, prawnych opiekunów, rodziców zastępczych, osób prowadzących rodzinny dom dziecka, osób faktycznie opiekujących się dzieckiem, jeżeli wystąpiły z wnioskiem do sądu opiekuńczego o przysposobienie dziecka, albo pełnoletniego ucznia, a także na wniosek nauczyciela, pracownika socjalnego lub innej osoby za zgodą rodziców ucznia, prawnych opiekunów, rodziców zastępczych, osób prowadzących rodzinny dom dziecka, osób faktycznie opiekujących się dzieckiem, jeżeli wystąpiły z wnioskiem do sądu opiekuńczego o przysposobienie dziecka, albo pełnoletniego ucznia.

            Wnioski składa się do dyrektora szkoły w terminie do 15 września 2025 roku.

            Kwoty dofinansowania oraz wniosek są dostępne na stronie:

            https://oswiata.tychy.pl/dofinansowanie/wyprawka-szkolna-2.html
             
            Zachęcamy do skorzystania z dofinansowania.

        • Uczeń Technikum nr 3 ze stypendium Elona Muska
          • Uczeń Technikum nr 3 ze stypendium Elona Muska

          • Uczeń naszej Szkoły, Aleksander Grygierczyk z klasy 4P odbył miesięczny staż w USA codziennie programując, uzyskał stypendium Elona Muska. Ale cała ta inspirująca historia poniżej:

            Historia zaczęła się w maju 2025 roku kiedy to Aleksander otrzymał mail z portalu przeznaczonego dla programistów GitHub.com. W mailu tym zawarta była informacja o możliwości udziału w programie dla uczniów „Hack Club Neighborhood" (https://hackclub.com) okazało się że warunkiem uczestnictwa w programie jest wykonanie własnej aplikacji internetowej. 

            Wymogiem programu było także rejestrowanie postępów swojej pracy w postaci publicznego kodu (https://github.com/A2Innovate/WantIt) oraz rejestracji wideo co 4 godziny pisania aplikacji. Zasady były ścisłe i precyzyjne określone, inicjatywa wymagała pełne 100 godzin czystego programowania. Aleksander wybrał że celem projektu będzie wykonanie aplikacji o nazwie WantIt która ma służyć jako platforma która ma pomóc kupującym znaleźć oferty sprzedaży.

            W praktyce aplikacja ta miała służyć jako odwrócona forma sprzedaży jak Marketplace lub Olx.

            W połowie czerwca zakres prac Aleksandra wypracował wymagane 100 godzin i projekt został wysłany do akceptacji w Ameryce. Po kilku dniach przyszły bardzo dobre wieści że projekt spotkał się z uznaniem i organizacją Hack Club zaprosiła Aleksandra do San Francisco w celu osobistego udziału w programie. 

            Należy tutaj wspomnieć że program ten dotyczył każdego ucznia do 18 roku życia włącznie po spełnieniu warunków. Podsumowując w San Francisco spotkało się około 60 osób z całego świata. Aleksander znajdował się w grupie 12 programistów z takich krajów jak Indie, USA, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Norwegia, Rumunia i inne. 

            Z samej Polski natomiast były łącznie z Aleksandrem 3 osoby. Pobyt w San Francisco był wypełniony licznymi doświadczeniami z zakresu programowania, konferencji, wizytach w siedzibach wielkich koncernów w Dolinie Krzemowej (Apple, Google, Microsoft). 

            Budowanie na miejscu relacji pomiędzy uczestnikami programu dały możliwość poznania nowych technologii oraz szlifowania języka angielskiego. Należy nadmienić że organizacja Hack Club jest organizacją non-profit a jednym z głównych fundatorów jest Elon Musk.

            Jest to wielka szansa dla osób które lubią programować i jednocześnie zapewnić sobie udział w programie w atrakcyjnych miejscach na świecie. Tegoroczne przedsięwzięcie miało miejsce w San Francisco, lecz w poprzednich okresach były m.in w Szanghaju. Kolejnym projektem organizowanym był hackathon na prywatnej wyspie w okolicach Bostonu w USA.

            Należy nadmienić że organizacja ta pokrywa wszelkie koszty pobytu oraz transportu lotniczego w obie strony. Aleksander będąc pełnoprawnym uczestnikiem Hack Clubu z przyjemnością może być przewodnikiem dla uczniów naszej szkoły chcących podjąć kolejne wyzwania programistyczne oraz pomóc nawiązać kontakt z organizacją bądź też zorganizować klub na terenie szkoły z możliwością finansowania gadżetów lub upominków. 

            kontakt do Aleksandra: me@aleksander.cc

          • Kiermasz używanych podręczników

          • W dniach 09 - 16 września 2025 r. szkoła organizuje kiermasz używanych podręczników.

            Egzemplarze podręczników przeznaczone do sprzedaży powinny być czyste, zadbane, w dobrym stanie.

            Uczniów zainteresowanych kupnem i sprzedażą podręczników, zapraszamy do auli szkolnej.

            Kiermasz używanych podręczników odbywać się będzie w godzinach:

            1.10.25 - 10.35

            2.11.20 - 11.30

            3.12.15 - 12.30

          • Harmonogram rozpoczęcia roku szkolnego

          • Rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026 odbędzie się w dniu 1 września 2025 r.:

            godzina  9.00 - msza św. w kościele św. Jana Chrzciciela w Tychach,

            godzina 10.00 - uroczysta akademia dla uczniów klas pierwszych na auli szkolnej, spotkanie z dyrektorem i wychowawcami klas,

            godzina 10.00 - pozostałe klasy (od 2 do 5) spotykają się z wychowawcami w salach lekcyjnych.

             

            KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO 25/26

        • WYCIECZKA ROWEROWA KLASY 2P
          • WYCIECZKA ROWEROWA KLASY 2P

          • W dniu 24.06.2025 r. uczniowie klasy 2P uczestniczyli w wycieczce rowerowej. 30-kilometrowa trasa przebiegała głównie leśnymi drogami Puszczy Pszczyńskiej. Podczas wycieczki uczestnicy mogli wieloma zmysłami poznać specyfikę ekosystemu leśnego. Zapoznali się również z systemem ochrony tych cennych przyrodniczych obszarów – zobaczyli z bliska jak wygląda zmodernizowana w ramach projektu unijnego  przeciwpożarowa wieża obserwacyjna. Jej wysokość to 35 m i obserwator do kabiny obserwacyjnej wchodzi około 10 minut. Dzięki środkom unijnym został także przebudowany zbiornik małej retencji, którego zadaniem jest przeciwdziałanie suszy i powodziom. Przy okazji uczniowie mogli podziwiać to urokliwe miejsce w środku lasu. Wycieczka pod opieką organizatorki pani Renaty Trochonowicz oraz pani Magdaleny Łochowskiej-Piotrowicz dała przedsmak zbliżających się wakacji i pozwoliła dołożyć kilkadziesiąt przejechanych kilometrów na konto naszej szkoły w rywalizacji o tytuł Rowerowej Stolicy Polski.

        • Oficjalne, uroczyste otwarcie patio
          • Oficjalne, uroczyste otwarcie patio

          • Dzisiaj w naszej szkole ważny dzień - oficjalne, uroczyste otwarcie patio. Wspólnie zadbaliśmy o zieloną przestrzeń w naszej szkole. Do dyspozycji uczniów trafiły nowe hamaki, leżaki, duża szachownicai piłkarzyki

            Oczy cieszą donice z kolorowymi kwiatami. Jest pięknie i zielono!

            Zachęcamy do korzystania z naszej nowej strefy relaksu. W tym samym czasie w holu głównym mogliśmy podziwiać wystawę prac naszych uzdolnionych uczniów. Otwarcie patio zostało zrealizowane ze środków Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego oraz w ramach projektu Tyska Transformacja we współpracy z 

            FRES Fundacja Rozwoju Ekonomii Społecznej

        • Praktyki w Lizbonie i Faro - 17.03-11.04.2025r.
          • Praktyki w Lizbonie i Faro - 17.03-11.04.2025r.

          • W dniach od 17 marca do 11 kwietnia 2025 nasi uczniowie uczestniczyli w praktykach zawodowych w Portugalii. Wyjazd był częścią przedsięwzięcia w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+.

            Pobyt miał na celu doskonalenie kompetencji zawodowych i mentalnych, zdobycie doświadczenia na międzynarodowym rynku pracy, naukę języków obcych oraz poznawanie dziedzictwa kulturowego Portugalii.
            Aby zakwalifikować się do projektu, kandydaci musieli wykazać się nie tylko ponadprzeciętnymi umiejętnościami w zakresie przygotowania do zawodu, ale także znakomitą znajomością języka angielskiego.
            16 marca dziewiętnastu uczniów klas czwartych rozpoczęło swoją przygodę na południu Europy. Dwunastka w Faro - urokliwym mieście położonym w słonecznym regionie Algarve, siódemka w pięknej, pełnej zabytków stolicy Portugalii - Lizbonie.

            Po przyjeździe na miejsce uczniowie zostali zapoznani przez portugalskich tutorów z nowymi miejscami pracy, specyfiką lokalnych przedsiębiorstw oraz szczegółowym harmonogramem zajęć. Nasi praktykanci musieli sprostać różnorodnym wyzwaniom, takim jak radzenie sobie w obcojęzycznym środowisku,  szybkie reagowanie w określonych sytuacjach w języku angielskim, współpraca w międzynarodowej grupie z uwzględnieniem różnic kulturowych, wykazanie się umiejętnościami interpersonalnymi w kontaktach z portugalskim środowiskiem. Ze swoich obowiązków wywiązali się znakomicie i spełnili wszystkie wiązane z nimi nadzieje. Podczas pobytu za granicą wykazali się profesjonalizmem, punktualnością, opanowaniem, wysoką kulturą osobistą, zdolnościami adaptacyjnymi oraz wysokimi kompetencjami zarówno w zakresie przedmiotów zawodowych jak i swobodnego posługiwania się językiem obcym. Dowodem ich sukcesu są uzyskane certyfikaty oraz listy gratulacyjne przesłane przez portugalskich przełożonych do dyrekcji Zespołu Szkół nr 4 w Tychach oraz nauczycieli towarzyszących.

            Jednakże pobyt w Portugalii to nie tylko zmagania z profesjonalnymi wyzwaniami, ale także poznawanie specyfiki samego kraju, który jest niewielki, ale zróżnicowany pod względem architektonicznym, krajobrazowym czy kulturowym.

            Uczniowie uczestniczący w praktykach w Lizbonie mieli okazję zobaczyć wiele interesujących zabytków. Zwiedzili między innymi Starówkę na Baixa Chiado z pięknymi kamienicami i pomnikiem czołowego renesansowego poety portugalskiego - Luisa de Camoesa. Mieli okazję jechać najdłuższym mostem Europy nazwanym imieniem słynnego podróżnika Vasca da Gamy - jego rozmiary i forma wizualna robią spektakularne wrażenie. Podziwiali niezwykły pomnik Christo Rei, Wieżę de Belem, wspaniałą roślinność oraz Pałac Sintra na terenie lizbońskiego parku narodowego. Największą radość sprawiły jednak naszym uczniom pokazy delfinów w ich naturalnym środowisku oraz uczestnictwo w meczu na stadionie narodowym. Mecz to ważny element życia i kultury Portugalczyków, o czym świadczyła niezwykła atmosfera towarzysząca wydarzeniu, udzielająca się nawet tym, którzy nie są wielkimi fanami piłki nożnej. Moment godny zapamiętania to wycieczka do Muzeum MAAT, gdzie zaprezentowano sztukę współczesną oraz osiągnięcia techniczne ludzkości.

            W dniu 02.04.2025 grupa w Lizbonie gościła Panie Koordynator z Agencji Narodowej Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego w Warszawie, które złożyły wizytę monitorującą w firmie wspierającej oraz w firmie stażowej.

            Uczestnicy mobilności w Faro również nie tracili czasu. Zobaczyli piękne klify i jaskinie w  Benagil. Podziwiali znaną na całym świecie plażę Praia de Marihna, która zachowała swój dziewiczy charakter i została uznana za jedną z dziesięciu najwspanialszych plaż w Europie. Zwiedzili zabytkowe miasta – Quarteirę, Vilamourę, Lagos oraz hiszpańską Sewillę. Wspaniałe klify zobaczyli także w Lagos. Szczególne wrażenie zrobił na nich zamek w Silves wzniesiony w czasach okupacji mauretańskiej. Finałem podróży był rejs promem i zwiedzanie malowniczej wyspy Farol.

            Obecność w Portugalii zaowocowała zatem pełnym sukcesem zawodowym naszych uczniów, ale także wzbogaceniem doświadczenia kulturowego. Mamy nadzieję, że staną się oni inspiracją dla swoich kolegów, którzy w przyszłości podejmą podobne wyzwania. Naprawdę warto!

        • Dwudniowa wycieczka do Wrocławia klas 3AH i 3P - wiedza, historia i dobra zabawa
          • Dwudniowa wycieczka do Wrocławia klas 3AH i 3P - wiedza, historia i dobra zabawa

          • W dniach 13-14 maja 2025 r. uczniowie klas 3AH i 3P Zespołu Szkół nr 4 w Tychach wzięli udział w dwudniowej wycieczce edukacyjno-krajoznawczej do Wrocławia. Opiekę nad grupą sprawowali Pani M. Biegun (wychowawczyni klasy 3AH), Pan G. Szymkowiak (wychowawca klasy 3P) oraz Pan M.Torba.

            Program wycieczki obfitował w atrakcje o walorach edukacyjnych i kulturowych. Pierwszym punktem była wizyta w nowoczesnym centrum wiedzy o wodzie - Hydropolis. Interaktywne ekspozycje i multimedialne prezentacje pozwoliły uczestnikom zrozumieć, jak ogromne znaczenie ma woda dla życia i rozwoju cywilizacji.

            Kolejnym etapem była wizyta w Panoramie Racławickiej - wyjątkowym dziele malarskim prezentującym bitwę pod Racławicami. Monumentalna forma i oprawa artystyczna zrobiły ogromne wrażenie i stanowiły doskonałe uzupełnienie wiedzy historycznej.

            Spacer po Starym Mieście pozwolił podziwiać architektoniczne perełki Wrocławia: Rynek z zabytkowym ratuszem, ulicę Jatki, pomnik Aleksandra Fredry, Uniwersytet Wrocławski oraz słynne krasnale, które towarzyszyły zwiedzającym na każdym kroku. Wieczorem grupa udała się do hotelu Jasek, gdzie zapewniono nocleg oraz obiadokolację.

            Drugi dzień rozpoczął się spacerem po klimatycznym Ostrowie Tumskim, gdzie uczestnicy mieli okazję zobaczyć m.in. katedrę św. Jana Chrzciciela oraz Most Tumski - znany z kłódek zakochanych.

            Kulminacyjnym punktem programu była wizyta w ZOO Wrocław i Afrykarium, gdzie można było podziwiać egzotyczne zwierzęta oraz poznać ekosystemy Afryki - zarówno lądowe, jak i wodne. Spotkanie z fauną i florą różnych kontynentów wzbudziło ogromne zainteresowanie i dostarczyło wielu niezapomnianych wrażeń.

            Wycieczka zakończyła się w godzinach wieczornych powrotem do Tychów. Całość przebiegła w miłej atmosferze, a program pozwolił uczestnikom poszerzyć wiedzę, zintegrować się i odkrywać piękno jednego z najciekawszych miast Polski.

    • Kontakt

      • Zespół Szkół nr 4 w Tychach. Technikum nr 3. Technik informatyk, programista, elektronik, elektryk, automatyk.
      • 32 217 38 22
      • al. Bielska 100
        43-100 Tychy
        Poland
      • Adres do e-Doręczeń: AE:PL-45482-96808-EDVBH-26

        Identyfikator w ePUAP: zs4tychy
    • Logowanie